.: FoLLoWer :.

Jumaat, 29 April 2016

::: Diari Kurus dan Sihat Cik Hani Vol 4 :::

بسم الله الرحمن الرحيم

Sambungan vol 3...

Assalamualaikum.. 

Topik yang ingin saya bawakan pada kali ini ialah lebih kepada pengalaman atau sejarah kegemukkan saya... Salah seorang sahabat saya ini tertanya-tanya bagaimana saya boleh naik berat secara mendadak.. haha.. Awak, saya taklah naik terus secara mendadak.. Saya jadi membulat ni ambil masa bertahun juga. Lagipun setelah hampir 4 tahun meninggalkan Matrikulasi, barulah saya
 berjumpa kembali dengan sahabat saya ini . Haa, sepanjang waktu itulah saya mengumpul lemak. Adehh, Farhani! 

Sejarah Kegemukkan Cik Hani

Sejak kecil saya antara yang paling kurus dalam keluarga. Ya, sebenarnya semua adik beradik saya kurus kecuali adik di bawah saya. Itupun adik saya mula berisi selepas mak bagi suplemen penambah selera makanan kepadanya (Saya tumpang makan juga sebab sedap! hihi). 

Jadi bila awak start membulat ni?? 

Detik permulaan kegemukan saya ialah semasa bermula semester 2 di kolej matrikulasi Gopeng, Perak (KMPK)... Iaitu pada tahun 2009...

Ehh, bagaimana boleh gemuk Farhani, awakkan makan sekali sehari sahaja? 

Ya betul. saya makan sekali sehari tetapi kuantiti makanan yang diambil banyak. Seperti orang lain, saya pun makan nasi dan kesilapannya ialah pada lauk wajib saya iaitu kentang. Saya makan kentang sama banyak dengan nasi. Kita tahu bahawa kentang dan nasi ialah komponen karbohidrat. Jika pengambilan sumber karbohidrat tersebut berlebihan, akhirnya karbohidrat yang tak diperlukan badan akan bertukar menjadi lemak. Itulah yang berlaku kepada saya. Selain itu, kekerapan saya makan dalam sehari turut berubah. Saya masuk asrama sejak tingkatan 1 sehingga tingkatan 5. Setelah itu, saya masuk PLKN pula. Pola pemakanan di asrama dan PLKN ialah 6 kali sehari makan. Tetapi apabila, saya melanjutkan pelajaran diperingkat pra-universiti di KMPK, saya mula makan sebanyak 1 kali sehari. Mungkin sistem dalam badan saya mula keliru.  


Kenangan zaman sekolah semasa tingkatan 5.. (2008)
Ketika ini saya atlet larian jarak jauh

Saya juga terus tak aktif dalam sukan olahraga semasa di KMPK. Dulu setiap kali riadah semasa di asrama, hobi saya ialah dengan berjogging. Tetapi semuanya berubah, saya tinggalkan hobi saya. Untuk pengetahuan semua, saya mula berlari semula pada tahun 2016. Bayangkan berapa lama saya tinggalkan dunia larian ini. Hampir 6-7 tahun.. hmm. 

Semasa di KMPK, kali terakhir saya kurus. (2009)

Awak ni dah gemuk, takde masalah kesihatan ke?

Ada... Semasa semester 2 tahun 1, saya menghadapi masalah kesihatan yang pernah saya ceritakan dalam Diari Vol 1. Saya mula bimbang dan menangis sebab tak pernah jadi begitu. Persoalan yang timbul ketika itu kenapa ya boleh jadi macamtu? Macam-macam saya fikir, adakah aku mengandung? Aishh mana boleh mengandung jika couple pun tak pernah, berdating dan bertepuk tampar dengan ajnabi pun saya tak pernah lakukan sepanjang hidup saya.. T_T Adakah saya ada barah rahim? Adakah saya sakit? Adakah saya ada cyst atau fibroid? Haishh.. macam-macam saya fikir.. lawak bila teringat kembali. Paling teruk boleh saya fikir mengandung.. Aduhai. Bagaimana boleh saya berfikiran begitu. Setelah bertahun-tahun menghadapi masalah tersebut dan masuk tahun 2016, sudah genap 3 tahun saya berjumpa pakar.. Saya sudah kembali normal sejak bulan 9/2015. Alhamdulillah...

Macam mana awak boleh ada masalah begitu?

Hmm.. Barulah saya tahu.. Rupa-rupanya saya jadi begitu akibat daripada gaya hidup saya yang tidak sihat sejak KMPK dan saya tinggalkan sukan. Hormon saya tak stabil. Itulah puncanya. Kini saya boleh tersenyum gembira. Alhamdulillah.. Semuanya atas izin Allah. Apabila kita gemuk, pelbagai penyakit boleh kita dapat. Saya bersyukur kerana saya bebas masalah kesihatan seperti kencing manis, sakit jantung, hypertension dan sebagainya. Saya juga bersyukur kerana sempat untuk turn back menjadi diri saya seperti di zaman sekolah. Sihat. Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah.. 

Alhamdulillah.. berapa kg awak yang paling berat?

Berat yang pernah saya capai paling maksimum sekitar 90kg++ semasa tahun 2013. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang menanggung ni akibat berat badan saya yang sangat berat.. alahai...

Masya Allah! Obes kot farhani Tahun 2013. Mengapa jadi begitu?

Berat saya naik mendadak kerana saya stress yang melampau. Bulan yang paling sedih dan stress yang pernah saya lalui dalam hidup ialah pada bulan Mei dan Jun 2013.  Pada bulan Mei, bermula dengan peristiwa gagal dalam soal hati. Tak mengapalah bukan jodoh saya dan Allah juga Maha Tahu apa yang Terbaik buat hamba-hambaNYa. Ya, tipu jika saya cakap saya tidak sedih kerana sudah lama saya kekal bertahan dalam hubungan itu. Ada hikmah disebalik yang berlaku. Kesedihan itu bertambah apabila saya kesuntukkan duit untuk membayar baki yuran sebanyak RM400. Saya buntu dan tak tahu nak mencari duit di mana. Apa yang saya lakukan ialah saya pergi mencari makanan untuk menghilangkan stress saya. Aduhai Farhani! haha.. Mengapa saya tiada wang? kerana saya menghadapi masalah tiada tajaan selama setahun akibat PNG yang tak memenuhi syarat penaja saya. Apabila PNG saya jatuh teruk, PNGK juga ikut jatuh sama. Semuanya salah saya, saya terlalu aktif semasa tahun 2 di Universiti sehingga tak mendapat keputusan yang baik dalam peperiksaan. Akibatnya, 2 semester saya tidak mendapat bantuan kewangan. 

Pada semester 1 tahun 3, semasa tiada tajaan saya merahsiakan daripada pengetahuan keluarga saya. Ketika itu, saya buat part time dan melepaskan semua jawatan yang ada. Pada masa itu, saya hanya bertawakal kepada Allah. Saya tak boleh lupa perasaan saya ketika dalam poket saya hanya ada RM0.50 sahaja. Allahurabbi.. Akibat daripada tiada duit, saya makan bubur hampir setiap hari. Saya tak mampu nak makan makanan yang lebih sihat dan memang memberi kesan kepada berat badan saya kerana sumber utama makanan saya hanyalah karbohidrat. Tidak seimbang. Allah sahaja yang tahu apa yang saya rasa. Tetapi Allah hadirkan saya teman yang baik dan memahami. Terima kasih buat sahabat saya Nadila Ma'aroff (Jom support bisnes kawan saya ni ya!) yang membantu saya untuk menghadapi hari-hari saya yang sukar. Namun begitu, saya masih rasa sangat bersyukur kerana masih ada duit untuk beli beras dan boleh makan berbanding saudara kita yang mungkin berhari-hari tak dapat makan. Allahu Allah. T_T.. Semasa tahun 3, saya memang betul-betul fokus dan alhamdulillah PNGK saya naik semula meskipun tak seperti keputusan tahun 1. Rezeki, saya masih berpeluang menyambung pengajian diperingkat Master. Alhamdulillah. Terima kasih buat Dr Eddie kerana mempercayai saya. Doakan saya ya rakan-rakan.  


Jubah ini saya beli sangat besar tetapi saya hampir muat-muat.. T_T 
(2013)

Selain ujian soal hati dan kewangan, saya menghadapi masalah ketika writing tesis. Tesis saya bermasalah sehingga apa yang menyedihkan saya bukan kerana saya dihentam teruk semasa viva tetapi........... biarlah ia kekal rahsia dan saya sudah pun memaafkan serta saya anggap itu sebagai ujian buat diri saya. Malah, saya anggap itu ialah teguran Allah buat diri saya. insya Allah.. Mungkin saya pernah menyakitkan hati orang tanpa saya sedari. Maafkan saya ya kawan-kawan dan semua yang mengenali, jika saya ada buat silap tegur saya ya.

Semester 2 tahun 3.. Paling berisi sepanjang hidup saya. Masya Allah.

Selepas peristiwa yang berlaku habis viva, saya menangis tak berhenti akibat terlalu stress. Saya masih ada exam keesokkan harinya. Saya mohon Allah kuatkan hati saya. Alhamdulillah Allah sangat baik. Saya dapat jawab exam dengan baik dan keputusan exam saya juga cemerlang. Alhamdulillah. Hakikatnya, saya memang dah mula berisi sewaktu semua peristiwa tersebut berlaku, namun bertambah berisi akibat stress. Saya tahu bahawa setiap orang mengawal stress dengan cara masing-masing. Kesilapan saya ialah saya menghadapi stress dengan makan dan makan. hmm..

Berkonvo dengan badan yang chubby.. 10/2013

Itu sahaja cerita disebalik punca kegemukkan saya. Bukan salah sesiapa tetapi salah saya kerana saya tidak berjaya mengawal emosi dengan baik dan menangani stress dengan cara yang salah.. 

Permulaan diet 24/8/2015

Buat rakan pembaca yang menghadapi masalah kegemukan.. kisah kita mungkin berbeza.. Namun kita menghadapi masalah yang sama. Jangan takut untuk menghadapinya. Kuatkan semangat dan tekad untuk berubah. Saya sendiri nekad untuk berubah selepas 5 tahun menyimpan lemak dan diet saya bermula pada tarikh 24/8/2015.

Permulaan diet 24/8/2015.. Pipi sangat chubby!

Sesungguhnya, perubahan itu perlu demi kesihatan kita kerana tubuh badan yang kita ada ini ialah amanah dari Allah untuk kita jaga dengan sebaiknya. Sebaiknya, biarlah kita kembali kepada Allah dalam keadaan yang sempurna semampu kita. Sebagimana kita mahukan barang kita dikembalikan dalam keadaan yang terbaik setelah dipinjam. Namun, Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang, Allah memang tidak menilai bagaimana fizikal kita semasa kembali kepadaNya, namun iman dan amalan kita yang menjadi perhitungan. Walau bagaimanapun, tak salah untuk kita beri yang terbaik untuk Allah Yang Maha Esa.. Berusahalah untuk sihat supaya dengan sihatnya tubuh badan kita, kita lebih bersemangat untuk beribadah kepada Allah. Tak mahukah kita, apabila menjangkau usia 50-an, kita masih lagi sihat dan segar untuk meningkatkan amal ibadat kita kepada Allah? Seronok bukan, apabila kita berusia 70-an, kita masih mampu berjalan dengan sempurna untuk pergi ke masjid atau mungkin menunaikan haji atau umrah di kota suci Mekah..? SubhanAllah.. Itulah impian saya.. Saya harap kita semua juga ingin kekal sihat sehingga sampai ajal kita. 

Oleh itu bermula esok... ehhh bukan esok tetapi detik ini.. berusahalah menjaga kesihatan agar impian kita di hari tua menjadi kenyataan. Kalau bukan sekarang bila lagi? Tepuk dada, tanya diri dan iman, apa yang kita mahukan dalam hidup. Muhasabah diri, pengakhiran yang bagaimana yang kita inginkan? Semuanya terpulang kepada kita.. Alhamdulillah jika ada terdetik sedikit dalam hati rasa ingin melakukan perubahan untuk kehidupan yang lebih baik... Walau bagaimanapun, tajdid semula niat kurus kerana Allah supaya siapa kita sebelum dan selepas adalah sama. Maksud saya, jika dulu semasa gemuk, kita seorang yang menutup aurat dengan sempurna. Pastikan apabila kurus kita masih seperti itu. Sebaliknya jika semasa gemuk kita masih tidak bersedia menutup aurat seperti yang dituntut agama, lakukanlah perubahan untuk melaksanakan apa yang disukai Allah. Barulah kita akan merasai manisnya perjalanan penurunan berat badan ini. Insya Allah.. ^_^

Ketika saya sudah loss 19kg. 2016.

Selain itu, saya suka membaca penulisan oleh Ustadz Dr. Eng. H. Yunus Daud (2015). Menurut beliau, Rasulullah adalah suri tauladan bagi manusia. Rasul sihat sepanjang hayat. Kenapa Rasul sihat? Kerana Rasulullah adalah Al Quran yang berjalan (kesimpulan daripada isteri baginda, Saidatina Aishah)  segalanya seimbang sesuai dengan Al Quran. Makannya seimbang, mudah senyum dan tidak mudah marah, rajin berzikir, khusyuk dalam ibadah. Jom contohi Rasulullah s.a.w. ya.. Akhir kalam, makanlah ikut keperluan bukan kehendak dan makanlah ikut taqwa.. Semoga kita semua dalam redha dan kasih sayang Allah.. aamiin ya Allah.. 

Nantikan perkongsian saya yang seterusnya berkenaan BMI dan BMR serta berkenaan kalori makanan dalam Diari Vol 5.. insya Allah.. 

Terima Kasih..  جزاك اللهُ خيرًا


Wallahu'alam...

2 ulasan:

  1. GET INSTANT SUPPORT ON ANY ITBIT PRODUCT
    Do you need support from the professionals to fix your Itbit errors? Itbit errors are always time-consuming and troubling. In order to attain the best solutions, you can dial Itbit customer support number 1800-665-6722 and attain the felicitous solutions and remedies from the bunch of individuals who have years of experience and can handle all types of queries in a best way. They are always there to support you, whenever you are in trouble.
    itbit number
    itbit customer support number
    itbit customer support hours
    contact itbit customer support
    itbit customer support telegram
    itbit customer support reddit
    itbit exchange customer support
    itbit customer support phone
    itbit customer support email
    itbit customer support usa
    itbit customer support chat
    customer support itbit
    how to contact itbit customer support

    BalasPadam
  2. Barakallah..aby pun dah kurus.kenapa tutup muka? Aby tak kenal student aby batch mrsm kan!

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...