.: FoLLoWer :.

Khamis, 28 April 2016

::: Diari Kurus dan Sihat Cik Hani Vol 3 :::

بسم الله الرحمن الرحيم

~Sambungan Vol 2..


Assalamualaikum.. 

Alhamdulillah.. masih ada kesempatan waktu untuk menulis dan berkongsi pada kali ini.. seperti yang dijanjikan saya akan berkongsi berkenaan contoh menu makanan yang saya amalkan semasa dalam tempoh diet. Sebelum itu, saya akan berikan sedikit tips yang membantu saya mengurangkan berat badan sehingga 9.4kg selama 2 bulan pertama diet.. Target untuk mengurangkan sebanyak 10kg tak tercapai berikutan beberapa kekangan yang dihadapi.

Ok baiklah, antara tips ringkas yang masih diamalkan sehingga kini (ada yang dah mula saya  tinggal)

1) tak boleh minum langsung air yg manis.. No no no.. sebab air manis ada kalori.. bagi saya sangat rugi jika minum air manis. Bagi yang berpendapat bimbang tiada tenaga, bagi saya gula atau glucose kita masih boleh dapat menerusi masakan dan nasi.. Jadi tiada masalah pun untuk tinggalkan terus air manis. Gula putih ini sebenarnya tidak bagus untuk kesihatan. 

 
2) tak boleh minum air ais untuk kurangkan buncit (ini pantang saya ja.. hihi).. Di bawah saya kepilkan imej berkenaan kesan pengambilan air manis dan air ais.. semoga bermanfaat.



 


 Kesan amalan minum air manis.. Elakkan ya..

3)  Elakkan makanan berminyak (sebagai pelajar, tak mampu nak elak sangat kecuali di rumah)

4) Makan secara kerap iaitu 5 atau 6 kali makan tapi secara kecil hidangannya (Tujuan: meningkatkan proses metabolisma badan dan sistem pencernaan akan lebih aktif). Saya secara jujurnya hanya mengambil 5 hidangan kecil sahaja setiap hari. Saya akan berhenti makan sebelum jam 8 malam. Namun untuk yang terkini, saya hanya makan sebanyak 3 kali sehari kerana saya perlu berjimat (pelajar yang tiada tajaan sara hidup) dan selera makan semakin berkurangan. Alhamdulillah.

 
5) Nasi ambil sekali sehari sebanyak segenggam (terpulang pada masing-masing). Jika fobia dengan nasi, suka sumber karbohidrat yang lain, ya tafaddhol.. tiada masalah. Formulanya tetap sama hanya satu genggam ya.. Untuk mudah, rujuk kalori makanan tersebut (jika anda mengamalkan diet seimbang)




 Panduan Nasi segengam by Sifu Kevin Zahri

6) Timing atau masa makan sebolehnya sama, untuk tujuan membantu sistem dalam badan kita tak keliru dan sistem metabolisma tidak terganggu.
 
7) Wajib sarapan! Saya suka cara Hanis Zalikha, beliau berpandukan kata-kata: "
Breakfast like king, lunch like prince, dinner like a pauper/beggar " Lihatlah beliau sangat slim dan cantik. SubhanAllah..Sekarang pun dah bertudung.. Alhamdulillah. Syabas Puan! 
 
8) Amalkan minum teh hijau suam tanpa gula. Nak kesan cepat buat 3x sehari.. saya akan kongsikan kelebihan amalan teh hijau pada perkongsian akan datang.. insya Allah ^_~

 
9) Memulakan pagi iaitu sebelum sarapan dengan segelas air lemon suam. Tujuan untuk detox dan juga membantu untuk pembakaran lemak dari dalam badan..

 
10) Elak atau jangan makan langsung fast food ( mcd, kfc dll).. Banyak lagi pilihan makanan yang lebih sedap dan jauh lebih sihat atas muka bumi ini... insya Allah..


11) Minum air masak sekurang-kurangnya 8 gelas sehari.. tapi untuk yang lebih baik, permulaan diet saya minum air masak setiap hari paling sedikit pun 4 liter.. Namun sejak bulan 3/2016, saya hanya minum sebanyak 3 liter air sahaja.. Sebenarnya ini bukan amalan yang diajar oleh Sifu Kevin, namun saya mengambil konsep dalam diet atkins. Apabila kita minum air dengan banyak, secara tidak langsung membantu untuk menyingkirkan toksin dari dalam badan kita. Selain itu, kenapa kita perlu minum air yang mengcukupi ialah bagi mengekalkan kelembapan kulit sebab apabila air tak cukup, badan akan menyerap cecair dari kulit. Akhirnya, kulit kita akan kering dan boleh kecut.. Mengapa Sifu Kevin tidak meletakkan syarat berapa banyak air yang perlu diambil kerana kata beliau, pengambilan air ini bergantung kepada keadaan. Keadaan yang bagaimana? Contohnya, kita bersenam.. badan akan dehidrasi, jadi sudah semestinya kita perlukan banyak air. Jangan risau jika selepas minum air yang banyak, berat badan akan naik. Normal berat akan naik tapi untuk tempoh yang sekejap sahaja sebab air tiada kalori dan tak akan disimpan sebagai lemak. ok? ^_~ 


p/s: jangan minum air melebihi had ya kerana kita bimbang akan timbul masalah lain iaitu melibatkan sistem pundi kencing kita. 




 


 Panduan jumlah pengambilan air mengikut berat badan

12) Makan berat sebelum jam 8 mlm. Tak boleh makan berat selepas. Tapi ini adalah syarat untuk diri saya kerana saya yang suka tidur awal. Jika rakan-rakan tidur lambat, boleh juga pastikan makan paling lambat 4 jam sebelum tidur. 
 
13) Guna losyen panas selepas mandi dan sebelum tidur (ikut kerajinan ^___^ )


14) Pastikan cukup tidur 6-8 jam. Tidur juga membantu untuk membakar kalori. SubhanAllah.


Itulah sedikit sebanyak amalan saya semasa 2 bulan yang terawal, untuk yang terkini, saya banyak kurangkan nasi selain mengurangkan jumlah hidangan makan sebanyak 3 kali sehari. Saya juga menghadapi kekangan kewangan, jadi bebarapa amalan untuk menjaga kesihatan terpaksa dihentikan. Walau bagaimanapun, dengan izin Allah, berat badan masih turun dengan baik meskipun tidak begitu konsisten berbanding dahulu. Lakukanlah diet mengikut kemampuan kita, yang penting jangan sampai memudaratkan diri dan kesihatan ya. insya Allah.. 

Untuk contoh menu makanan pula, sebelum mulakan diet bagi mengetahui berapa kalori yang diperlukan oleh badan adalah dengan mengira bmi (body mass index) dan bmr (basal metabolic rate). Saya akan ceritakan dengan lebih lanjut tentang bmi dan bmr pada masa akan datang. insya Allah. Secara purata, saya memerlukan sebanyak lebih kurang 1900+- kalori sehari dalam keadaan tidak aktif. Jadi untuk memastikan berat badan saya turun, saya akan memastikan kalori makanan saya adalah tidak melebihi 1100+- sehari. Dengan itu, saya boleh kurangkan sebanyak 1kg selama seminggu atau 2 minggu. Buat pengetahuan semua, 1kg bersamaan 7700 kalori ya. 
 
Berikut merupakan menu saya semasa 2 bulan yang pertama:


Sarapan       : Biskut Jacob 3 keping + 1 gelas lemon suam atau Salad + telur rebus
10 pagi         : sebiji buah
Tengahari     : Nasi segenggam + Lauk (elakkan berminyak kalau boleh) + sayur (banyak!)
3.30 petang : Kacang almond (maksimum 10 biji)
malam         : Sup (contoh sup sayur, ayam, daging, tomyam dll ) Hanya lauk tanpa nasi atau karbohidrat..

Pengambilan air pula sebanyak 4 liter dan saya akan minum 30 minit sebelum makan berat atau 1 atau 2 jam selepas makan berat. Selain itu, saya juga mengamalkan minum air teh hijau. Jumlah kalori lebih kurang 1100. 

Terlalu banyak lagi contoh menu. Kalau nak tahu berapa kalori makanan, boleh cari di laman cekodok.com atau google sahaja untuk mengetahui berapa kalori makanan tersebut.  Selamat merancang dan mencari ya! 

Nantikan perkongsian saya tentang bagaimana saya boleh mencapai berat obes dalam Diari Kurus dan Sihat Cik Hani Vol 4.. insya Allah.. ^_~
   
All the best!

Terima Kasih.. جزاك اللهُ خيرًا    

Wallahu'alam..
 
 
 

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...