.: FoLLoWer :.

Jumaat, 27 Mei 2011

::: CeRita sEpanjang Cuti BUlaN Mei.... :::

Assalamulaikum & selamat sejahtera.. cerita?? Tiada cerita pun sebenarnya cumanya hanyalah nukilan dari pengalaman sepanjang berada di rumah di bulan pertama ni. Wah, pejam celik, pejam celik, sekejap je dah dekat sebulan saya berada di rumah saya yang tercinta ni. Secara jujurnya, pada mulanya bosan juga, maklumlah, di rumah hanya tinggal saya, adik lelaki saya & parents saya. Abang & kakak-kakak saya bekerja bukan area dekat rumah, kecuali abang, tapi abang duduk dengan keluarganya di Manjung. Sorang lagi, adik lelaki saya sekarang belajar di Sek. Teknik, Brash, Ipoh, Perak. Dulu, mak mengasuh budak untuk elak bosan & rindukan cucu, tapi dek kerana kesihatan yang tidak mengizinkan, tak dapatlah mengasuh dah. Rindu pada afiq, anak jagaan mak... tapi takpe, 4 Jun ni saya akan mengasuh wan afiq selama seminggu, wah tak sabar. Hihi..

::: chumell tak?? nie lah afiq saya.. :::

Owh ye, berbalik pada cerita saya, bila difikirkan, saya kira bertuah ada adik-beradik yang ramai juga berbanding sesiapa yang menjadi anak tunggal, wah lagi bosan. Alhamdulillah. Cakap pasal adik-beradik yang ramai, teringat pula satu hadis nabi berkenaan anak perempuan iaitu:

“Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga.” (sumber dari: http://halaqah.net/v10/index.php?topic=1276.0 )

ALLAH, bertuah ada anak-anak yang ramai ini, tapi, lebih bertuah ibu bapa kalu punya anak-anak yang taat & patuh serta memang dapat meringankan bebanan ibu bapa. (moga menjadi peringatan buat diri ini).  Ok, selain dari kebosanan, saya juga mengupdate blog yang dah bersawang ni, sebab peperiksaan bulan April yang lepas, jadi tak sempat nak update blog.  Selepas itu, online, tengok tv, tolong mak dalam kerja-kerja rumah & mengajar adik setelah ditegur oleh mak. (hihi, teruk betul saya, itulah ego sebab masih pegang prinsip, ‘cikgu tak mencari anak murid’). Ya, ada 1 hobi yang sedang dipupuk & mula berminat, iaitu membaca, kalu nak tahu salah satu hobi saya adalah membeli & mengumpul buku. TAPI, saya kurang minat membaca. Aigoo~ Tetapi Alhamdulillah, minat tu datang secara tiba-tiba yang bukan dipaksa. Sekarang baru habiskan dua buah buku iaitu buku pertama yang berjaya dihabiskan dirumah iaitu 'Dialog Malaikat Maut Dengan Para Nabi' & seterusnya buku yang amat menarik iaitu 'Pemilik Cintaku Setelah ALLAH & RASUL'. Sedang dalam usaha nak habiskan membaca buku 'Kuasa Kepimpinan Al- Fateh', insyaALLAH.

::: buku yang amat menarik :::

::: insyaALLAH dalam usaha nak habiskan baca :::

Selain itu, ada seperkara yang mengecewakan saya iaitu saya tidak dapat mengikuti sahabat saya, Nurfarhani Mustafa, menjadi AJKO, iaitu jawatankuasa orientasi matrik saya. Kalu ikutkan hari ini baru tamat minggu orientasi, sedih. Tapi, ada tanggungjawab yang lebih utama iaitu menolong ibu saya menguruskan majlis pertunangan kakak pada 29hb Mei 2011. Wah, tak sabar rasanya. Sebab kakak adalah yang pertama dalam keluarga setelah abang yang bakal menjadi isteri orang tetapi bukan 29hb ni, insyaALLAH awal tahun depan akan kahwin jika tiada sebarang masalah. (tak sabar nak anak saudara, hihi). Semoga segalanya berjalan lancar, insyaALLAH.

:: hanyalah contoh ::

Sebagai pengakhiran, semoga cuti ini memberi lebih makna kepada saya dengan memanfaatkanya dengan sebaiknya. InsyaALLAH. Detik 29hb Mei amat bermakna buat kakak, tetapi saya pula 8hb Jun ini pula memberi debaran buat saya sebab RESULT akan keluar, ALLAHUAKBAR. Semoga hati ini redha dengan apa pun keputusan yang saya dapat. Jadi setakat ini sahaja cerita tentang masa cuti saya...... wallahu’alam

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...